داستان ظهیر و اعتماد امام (ع)

او نخستین بخش سخنان خود را این گونه آغاز کرد که: گویی داستان کربلا، داستان دیروز و سال 61 هجری نیست، قصه ی همین امروز است و ما هم اکنون بر ساحل فرات در کنار امام حسین علیه السلام نشسته ایم و باید هر دو صف را نظاره کنیم و ببینیم که ما در کدامین صف قرار گرفته و با سعی و تلاش فراوان، فاصله خود را با صف امام حسین علیه السلام کم کنیم.
آهنگران موضوع بحث خود را عوامل منفی موثر در شکل گیری حادثه کربلا عنوان کرد و گفت: وقتی ما از کربلا صحبت میکنیم معمولا از پاکی ها و فضیلت ها و خوبی ها سخن میگوییم اما با بررسی ادعیه ها و زیارت ها متوجه میشویم که در کنار آن فضایل و شکوه و عظمت ها، لعن ها و نفرین هایی نیز وجود دارد و ما از خدا می خواهیم که عده ای را مورد عذاب و لعن خودش قرار دهد. در نتیجه ما باید علاوه بر عوامل مثبت به عوامل منفی نیز توجه کنیم.

دکتر محمدعلی آهنگران که یکی از روحانیون علاقه مند به بازخوانی بخش های روایات ناشده و مغفول واقع شده تاریخ اسلام برای نسل است، یکی از نکات پر اهمیت تاریخ کربلا را از منظر خویش این ویژگی عنوان می کند که برخی از کسانی که تا ساعاتی قبل در فضای دیگری زندگی میکردند و متاثر از حادثه کربلا، حال چه مثبت و چه منفی با یک شیب و سرعت زیادی در جهت حق یا مخالف آن تغییر جهت می دهند.

این پژوهشگر حقوق با بیان اینکه تنها حرّ نبود که تغییر کرد و جهت فلش خود را از سمت شیطان به امام حسین علیه السلام تغییر داد؛ گفت: هم چنین زهیر بن القین البجلی نیز مانند حرّ به امام گرایش پیدا کرد. زهیر شخصی بود که پیش از آشنایی با امام حسین علیه السلام بر دین عثمان بود. در آن زمان عده ای خود را بر دین علی بن ابیطالب و عده ای نیز خود را بر دین عثمان می دانستند و آن هایی که در حلقه یاران معاویه قرار داشتند، خود را خونخواه عثمان دانسته و در مقابل امام علی علیه السلام قرار گرفته بودند. زهیر از افراد برجسته و معروف در بین خونخواهان عثمان بود. در تاریخ از زهیر نقل شده است که ” منفورترین کار برای من همراهی با حسین بن علی می باشد . ” اما در نهایت بر اساس حادثه کربلا و طی یک دگردیسی سریع، جناب زهیر فرمانده جناح چپ لشکر سید الشهدا شدند! هم چون حبیب بن مظاهر. این در حالی است که حبیب بن مظاهر از یاران صدیق پیامبر (ص) و دوستان امام علی علیه السلام و از شمشیر زنان جنگ جمل،صفین و نهروان بوده و از نزدیکان و یاران امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین علیه السلام نیز بودند.

آهنگران در ادامه به بخشی از سیره امام حسین اشاره کرد که در جامعه امروز به ندرت می توان نمونه آن را یافت. او با بیان این که زهیر بعد از تحول و گرایش به امام، هم رده حبیب میشود، گفت: حبیب فرمانده جناح راست و زهیر فرماندهی جناح چپ سپاه امام حسین (ع) را بر عهده میگیرند.

وی سپس به طرح این پرسش پرداخت که : کدام یک از ما میتوانیم به کسی که تازه تغییر کرده تا این حد اعتماد بکنیم؟

آهنگران ادامه داد: بنابه روایتی شمر- که خود نیز از قبیله بنی‌ کلاب بود- پشت خیمه ‌ها آمد وفریاد زد. فرزندان علی علیه السلام جواب او را ندادند. امام علیه السلام فرمود: پاسخ او را بدهید ، هر چند فاسق باشد. عباس و جعفر و عثمان بیرون رفتند و پرسیدند چه شده است؟ و چه می‌خواهی؟ گفت: سوی من آیید، چون در امان هستید و خود را با حسین به کشتن ندهید! آنان او را ناسزا داده و گفتند: خدا تو و امان نامه ات را لعنت کند! آیا ما را امان می‌دهی؟! ولی فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در امان نباشد؟ آیا به ما فرمان می‌دهی از ملعون و ملعون زاده‌ها اطاعت کنیم؟

وی سپس بنا به نقلى دیگر آن‌گاه که ابوالفضل علیه السلام پاسخ شمر را گفت، زهیر بن قین نزد وى آمد و گفت: هنگامى که پدرت امِیرالمؤمنین علیه السلام از عقیل خواستار زنى از تبار دلیرمردان نام‌ آور شد، براى آن بود که فرزندى دلیر و قهرمان آورد تا در کربلا حسین را یارى کند. پدرت براى چنین روزى تو را ذخیره نموده بود. مبادا روى برتابى و از یارى خواهرانت و حسین باز ایستى! ابوالفضل خشمگین گشت و سوگند خورد و گفت کارى کنم که هرگز ندیده باشى! که حتی نقل است که این سخنان باعث ناراحتی حضرت ابوالفضل شد.

امیرصدرا کفایی

امیرصدرا کفایی

سلام من امیرصدرا کفایی هستم .من به همراه دوستم امیر رضا شمس مدیریت این سایت رو بر عهده داریم.داریم با یک گروه بزرگ کارهای خیلی باحال می کنیم که در سال آینده خواهید دید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *